Oldalak

2017. április 14., péntek

Várandósság és jóga


  Várandósság és jóga



Néhány tanács azok számára, akik babát szeretnének

Negyvennégy évesen, az "utolsó pillanatban" lettem várandós, orvosi szemmel nézve pedig "veszélyesen öregen", 3 hónappal a 45.-ik születésnapom előtt hoztam világra kisfiamat. 
Ennek ellenére a várandósságom kilenc hónapja nem csak a lelki boldogság miatt volt csodálatos, hanem azért is, mert fizikailag is tökéletesen éreztem magam az első perctől kezdve az utolsóig...A kilenc hónap alatt egyszer sem voltak fájdalmaim, fizikai problémáim, soha nem voltam rosszul (egyszer sem hánytam), nem émelyegtem, nem vizesedett a kezem, lában, nem duzzadt fel a bokám, az arcom, nem voltam fáradékony, aluszékony, fáradt, hanem inkább tele voltam erővel és energiával, nem ugrándoztak a hormonjaim és így nem voltak (mások számára és magam számára) elviselhetetlen hangulat és érzelmi kilengéseim, nem volt terhességi cukrom és nem szedtem fel egy plusz kilót sem....stb. 

Hiszem, hogy mindezt a jógának köszönhetem!




A várandósságot megelőző sok év jóga gyakorlása felkészített mind fizikai, mind energetikai, mind hormonális és tudatossági szinten arra, hogy egy tökéletes kilenc hónapot biztosíthattam magam és a magzatom számára.

Az életem ugyanúgy ment tovább, mindent ugyanúgy csináltam, mint a várandósságom előtt...még a kilencedik hónap elején is három különböző jógastúdióban tanítottam jógát ....csak egy dolog változott meg: a hétről hétre, hónapról, hónapra növekedő, kerekedő pocakom.... 


A "titok" rendkívül egyszerű: jóga fizikai és szellemi gyakorlása felkészített a szülésre; így volt lehetséges, hogy a szülés könnyű, gyors és fájdalommentes volt.

A másik "titok" pedig a szervezet méregtelenítésében, kitisztításában rejlik.
A kis magzat valóban olyan mint egy kis mag, amely csak tiszta földben, vagyis környezetben tud életre kelni és szépen fejlődni. A jóga és az ayurvéda megtanított arra, hogy hogyan tisztítsam ki a szervezetemet és tegyem a magzat számára megfelelő "táptalajjá".
A várandósságot megelőző 1-2 évben havonta végeztem el a májtisztítást és megszámlálhatatlan vastagbél tisztítást csináltam. Több lúgosító, tisztító kúrát végeztem, úgy hogy alapból már sok sok éve vegetáriánus vagyok, így az étkezésem nagy részét addig is zöldség, gyümölcs és a gabonafélék tették ki. 

A hagyományos kínai orvoslás szerint a terhességi rosszulléteket a máj és a lép gyengesége okozza. Tehát, ha valaki babát szeretne, akkor nagy hangsúlyt kell fektetnie a máj tisztítására, regenerálására.
A lépet a helyes étrenddel lehet egészségesen tartani. Ezt a rendkívül érzékeny szervet a tápláló meleg, főtt ételek erősítik (értelemszerűen az egészséges alkotókból főzött ételek), amelyek sok értékes tápanyagot és csít (pránát, életenergiát) tartalmaznak.
Minden, ami hideg, vagy hűtő hatású, az gyengíti a lépet (pl. hideg italok, ételek).

A harmadik szervünk, amit szülés előtt meg kell erősíteni az a vese.
Az egész szülést a vese irányítja, amely a szülés alatt ki is merül. Ezért van az, hogy szülést követően sok nőnek hullani kezd a haja. A vesét erősíti pl a fekete szezámmag, a Spirulina, és mindenféle tengeri herkentyű (a neten utána tudtok nézni, hogy milyen további ételek erősítik a vesét)...
A Spirulinát én  hosszú hónapokig ittam, még a szülést követően is, annak ellenére, hogy a zacskójára rá van írva, hogy terhesség és szoptatás alatt nem ajánlott. Ezt inkább a coca colára kellene ráírni és nem a világ egyik legegészségesebb "super food"-jára. A Spirulinának köszönhetem, hogy a szülést követően nem hullott csomókban a hajam!
A Spirulina mellett hónapokig ittam bió búzafű, árpafű, lucernafű és kender italport is. (Természetesen az lett volna a legjobb, ha magam termesztem meg ezeket a füveket, és frissen préselve iszom meg...aki teheti, az így igya!)....
Továbbá sok cékla, répa, zeller, alma stb. és narancs levet ittam frissen kipréselve, és a lehetőségekhez képest a legtisztább és legegészségesebb ételeket ettem.
Az evéssel kapcsolatban csak annyit jegyeznék meg, hogy az egy tévhit, hogy terhesség alatt sokat kell enni, és reggeltől estig csak enni kell. Azzal, hogy felszedünk 10-20 kilót, azzal nem lesz a baba egészségesebb, sőt...A túl sok evéssel csak a sok méreganyag halmozódik fel, mert a korábban elfogyasztott ételnek nincs elegendő ideje, hogy megemésztődjön...
Szintén hiszem, hogy a tiszta étkezésnek volt köszönhető, hogy egyáltalán nem voltam "kívánós", nem faltam, és egyáltalán nem voltam az édességre sem kiéhezve...

Még egy valami: tanácsos a babavárás előtt kúraszerűen cickafark teát inni. A cickafark az első számú "női tea". Gyönyörűen rendbe rakja a női szerveket, és emellett kitűnő vértisztító. A várandósság első idejében (ha jól tudom 12. hétig fogyasztható) tanácsos palástfű teát is inni, amely segít megtartani a magzatot, és erősíti a méhet. A szülést követő első 10 napban is fogyasszátok, mert segít a méh regenerálódásában. 

A harmadik "titok" pedig a mozgás, ami nagyon nagyon fontos!
5. hónap
Nekem legalábbis nagyon jól esett a testmozgás, így végig igen aktív maradtam. Az első és második hónapban még ugyanazt a "kemény" jógát gyakoroltam, mint a várandósságom előtt. A második és harmadik hónapban napi kb. 20 km-t bicikliztem, a negyedik hónaptól kezdve pedig napi több km-t sétáltam, gyalogoltam (Jógi Bhajan napi 8 km gyaloglást javasol várandós kismamáknak, vagy minden étkezés után legalább 15 perc sétát. Ezt igyekeztem betartani!). Az ötödik hónaptól minden nap úsztam, időnként kicsit, finoman edzettem és napi szinten folytattam a jóga gyakorlásomat (ez utóbbit az elejétől fogva csináltam) ...természetesen a növekvő pocakkal arányosan hagytam el azokat az Ászanákat, amik már nem voltak kivitelezhetőek. ..de még így is maradt bőven mit gyakorolni. Nagyon sok csípőnyitó és csípőlazító gyakorlatot csináltam, amiből a legfontosabb a széles, mély terpeszben való guggolás volt. Ebben a pózban tud a medence a legjobban kitágulni, ezért ez a legkedvezőbb póz a szüléshez. És ebben a pózban is szültem. 

Valójában ennyi csak a "titok": jóga, tisztítás, mozgás, helyes táplálkozás, érzelmi stabilitás és tudatosság. És a várandósság csodálatos hónapjait nem keseríti meg semmiféle fizikai és más jellegű probléma....

Látván a jóga csodálatos hatását, segítségét, csak azt tudom tanácsolni azoknak, akik babát szeretnének, hogy minél előbb kezdjenek el jógával foglalkozni, és ha lehet nem csak akkor, amikor a pocak már gömbölyödik, hanem hónapokkal, sőt évekkel a várandósság előtt...

Sok szeretettel,
Namaste, Juhász Csilla



7. hónap vége

7. hónap vége

7. hónap vége
7. hónap vége

9. hónap eleje

9. hónap eleje

9. hónap eleje

9. hónap eleje



Jóga tanítás pocakkal:-))


























Egy évvel a szülés után:-))

A délelőtti alvóidőben a mami tud egy kicsit gyakorolni :-)





A gyakorlást lassan, lassan építem újra fel...





1 megjegyzés: